اللهم أجيرنا من عذاب النار ...

ايه اللي حصل يا مصر ، الواحد بيشوف اللي بيحصل في البلد و بيقول اهي ازمة و يارب تعدي.. بصراحة بأه ماكانتش ناقصة حرايق و انهيارات ، بس اقول ايه لنا الله .
النهاردة وبالتحديد الساعة الخامسة مجلس الشورى هو كمان ماسلمش من الخراب اشتعلت النيران في الطابقين الثاني و الثالث المبنى قديم و مبنى اساسا من اسقف و ارضيات خشبية و حدث وادى ذلك الى حدوث عدة انهيارات به.
و للمعلومية ان المبنى ، عمره حوالي 90 سنه ، ، افتتح سنة 1924 ، و شهد اول برلمان مصري حديث بعد صدور دستور عام 1923 وعقدت بداخل المبنى الجلسة الأولى لمجلسي الشيوخ والنواب في يوم السبت 15 مارس عام 1924. و يحتفظ المبنى و بالتحديد الطابقين الثاني و الثالث على اهم الوثائق التشريعيةو التاريخية المصرية.المبنى يا جماعة لوحده ثروة ويعتبر احدى الشواهد على المعمار في مصر الحديثة في اوائل القرن العشرين ، و مش بس كده كفاية انه شهد ايام من اهم الايام المصيرية في تاريخ مصر المعاصر.
بعد كل ده ، يوم لما يجي اخره, يجي على يد المتهم الاكثر شيوعا في مسلسل الحرائق المصرية، اللي يقضي عليه ماس كهربائي ..!!!
هو فيه ايه ؟؟!!!!! ....
ازاي مايكونش في المبنى نظام مضاد للحرائق ، امال فين قانون المرور و طفايات الحريق ، و الدوشة اللي خوتوا دماغنا بيها ، دي البيوت فيها طفايات حريق ..
ماعنديش خاتمة للمأساة دي خلاف ..
حسبي الله و نعم الوكيل , و انا لله و انا اليه راجعون.و بنا يسلم المصابين و يرجعهم بالسلامة لذويهم.
سلااااااااااااااام وربنا يستر ....

هناك تعليقان (2):

ShimaaMahdy يقول...

مش عارفه ليه بجد الموضوع دا مش حابه انى اتبعه

لانى زهقت من المسرحيات الباخيه اللى بتحصل

و طبعا احنا الشعب اللى المفروض يصدقها

كله بيلعب على كله

كله بياكل كله

و البلد هى اللى بتدمر


ربنا يرحمنا )):

Sourah يقول...

عزيزتي شيماء :

و الله ماهياش مسرحيات ، دي كوارث بس للاسف كتير اوي..حاجة تزهق .

اللي اعرفه ان البني ادم لو قاعد في اوضة كحلى لفترة ، مش هيزهق من الضلمة بس هيتخنق منها بس لفترة هيتعود عليها، اعتقد انه هيزهق عشان عاوز يغير. زي اللي بياكل تفاح على طول، نفسه تروح على حتة طرشي ، اللي اقصده احنا من كتر الهم اللي عايشينه و زهقنا انه ييجي يوم للتغير و برضة مفيش حاجه بنزهق، و بنهرب لحاجة تلهينا شوية ..

احنا بقينا عاملين زي اللي بقول كتر البكا يعلم الأسية ..

ربنا يستر على عبيده ، و ماعندناش غير الصبر .



و اخيرا شكرا على مشاركتك الجميلة و اللي دايما بتمتعني اوي ..